قبل از پرداختن به بحث تفاوت ارث زن ومرد بهتر است که به تقسیم ارث در میان ملل گذشته بپردازیم زیرا چون قانون ارث ریشه فطرى دارد، به اشكال متفاوت در میان ملل گذشته دیده میشود.

در میان یهود گرچه بعضى مدعى هستند كه قانون ارثى وجود نداشته، ولى با مراجعه به تورات مى‏بینیم این قانون صریحا در سفر" اعداد" آمده است آنجا كه مى‏گوید:

به بنى اسرائیل میگوید كه اگر كسى بمیرد و پسرى نداشته باشد میراث وى را به دخترش انتقال نمائید، و اگر دخترى ندارد میراثش را به برادرانش بدهید، و اگر برادرى ندارد میراث وى را به برادران پدرش بدهید، و اگر پدرش برادرى ندارد میراث او را به بازمانده او از نزدیكترین خویشاوندانش بدهید تا وارث آن باشد، و این امر براى بنى اسرائیل حكم واجبیست که خداوند به موسى علیه السلام امر فرموده است«1».

 

                                 

از جمله‏هاى فوق استفاده میشود كه ارث در میان بنى اسرائیل فقط روى مسئله نسب دور میزده، زیرا نامى از همسر در آن برده نشده است.

در آئین مسیح علیه السلام هم قانون تورات معتبر است، زیرا در اناجیل موجود نقل شده كه مسیح علیه السلام گفته است من نیامده‏ام چیزى از احكام تورات را تغییر دهم، و لذا در كتب و رسائل مذهبى موجود آنها بحثى در باره ارث نمى‏یابیم، فقط در چند مورد از مشتقات كلمه" ارث" سخن گفته شده كه همگى در باره ارث معنوى یا اخروى است. «2»

اما در میان عربهای پیش از اسلام،مراتب ارث یكى از سه راه ذیل بوده است:

1- نسب (منظور از نسب نزد آنها تنها پسران و مردان بوده است و كودكان و زنان از بردن ارث محروم بودند.)

2- تبنى (یعنى فرزندى كه از خانواده‏اى طرد شده خانواده دیگرى او را به خود نسبت دهد و به شكل" پسر خوانده" در آید در این صورت میان این پسر خوانده، و پدر خوانده‏اش، ارث برقرار میشد.

3- عهد و پیمان- یعنى دو نفر با هم پیمان مى‏بستند كه در دوران حیات و زندگى از یكدیگر دفاع كنند و بعد از مرگ از یكدیگر ارث ببرند.

اسلام قانون فطرى و طبیعى ارث را از خرافاتى كه به آن آمیخته شده بود پاك كرد، و تبعیضات ظالمانه‏اى را كه در میان زن و مرد از یك سو، و بزرگسال و كودك، از سوى دیگر قائل بودند از بین برد، و سرچشمه‏هاى ارث را در سه چیز خلاصه كرد كه تا آن زمان به این شكل سابقه نداشت:

1- نسب: به مفهوم وسیع آن یعنى هر گونه ارتباطى كه از طریق تولد در میان دو نفر در سطوح مختلف ایجاد میشود اعم از مرد و زن و بزرگسال و كودك.

2- سبب: یعنى ارتباطهایى كه از طریق ازدواج در میان افراد ایجاد میشود.

3- ولاء: یعنى ارتباطهاى دیگرى كه از غیر طریق خویشاوندى (سبب و نسب) در میان دو نفر پیدا مى‏ شود که امروزه جای بحث ندارد مگر اینکه در صورت نبودن سبب و نسب به بیت المال مسلمین مى‏رسد.«3»

انشاءالله در پست بعدی به تفاوت میپردازیم.

__________________________________________________

1- سفر اعداد آیات 8- 11

2- كتاب قاموس مقدس صفحه 903

3- بر گرفته از تفسیر نمونه، ج‏3، ص: 287





طبقه بندی: انسان و میل به كمال،  انسان و كرامت او در قرآن، 
برچسب ها: چرا تفاوت در ارث زن و مرد؟، تقسیم ارث در میان ملل گذشته، مراتب ارث در تورات، مراتب ارث در مسیحیت، مراتب ارث در اعراب ما قبل اسلام، مراتب ارث در دین میبین اسلام،
داغ کن: داغ کن - کلوب دات کام
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 24 آبان 1391 توسط : غلامرضا مومنی
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic